OptimoiAutosi.fi Loimaa

EGRn toiminta ja sen ongelmat

Pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR-järjestelmä, on yleensä pakosarjasta imusarjaan tuleva putki, jonka imusarjan päässä on EGR-venttiili. EGR-venttiili voi olla ohjattu alipaineella tai sähköisesti, joista jälkimmäinen on tarkempi.

 

Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin, Toimintaperiaate on hieman ristiriitainen, sillä typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella mutta EGR on aina toiminnassa ainoastaan osakaasulla.

 

Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä voi ajan mittaan karstoittaa imusarjan, joskus EGR-venttiili voi jumittua tai vuotaa. Koko pakokaasujen takaisinkierrätyksessä on se ongelma, että sylinterien täyttöaste huononee, koska imuilman sekaan sotketaan kuumaa ja palamiskelvotonta pakokaasua. Takaisinkierrätetty pakokaasu hidastaa uuden seoksen palamista ja vie tilaa palamiskykyiseltä seokselta. Tämä aiheuttaa moottorin tehonlaskua ja lisää polttoainekulutusta.

 

Elektronisesti ohjatuissa autoissa EGR-järjestelmän vikaantuminen tai käytöstä poistaminen aiheuttaa vikatilan, mutta Optimoimalla se saadaan kokonaan pois päiväjärjestyksestä.

 

Trafin mukaan EGR-järjestelmän käytöstä poistaminen yleensä aiheuttaa sen, ettei ajoneuvo enää täytä sille asetettuja päästöihin liittyviä määräyksiä. Mutta operaatio ei vaikuta tämänhetkisiin päästömittauksiin.

Egrn poiston yhteydessä onnistuu vaivattomasti myös tehonlisäys.

EGR poisto

Päästörajotusten takia valmistajat joutuvat laittamaan kyseisen mööpelin autoihin ja ihmisten / autojen murheeksi. Trafin mukaan EGR:n poisto ei ole sallittua Suomessa, koska sen jälkeen auto "ei mene päästöistä läpi" katsastuksessa. Mutta nykysissä päästömittauksissa ei ole mitään ongelmia jos EGR on ohjelmoitu pois käytöstä.

 

EGR:n uusiminen maksaa monessa tapauksessa 2-3 kertaa enemmän mitä sen ohjelmallinen poisto ja samalla voi lisätä tehoja autoon, niin kulutus pienenee sekä ajomukavuus paranee.

 

Suurin osa autoista saadaan ohjelmoitua jo OBD-portin kautta, jolloin EGR:n pois "kytkentä" ja voimien päivitys maksaa 590 €. Osan joutuu vielä optimoimaan "boottina" suoraan ecun piirilevyltä, ja silloin hinta on sata euroa kalliimpi.

 

Viallinen EGR karstottaa pahimmassa tapauksessa kannen, imusarjan ym käyttökelvottomaksi.

 

Ota yhteyttä niin laskemme hinnan autosi EGR poistolle.

 

Alla muutamia kuvia viallisen EGRn tekemistä tukoksista.